Seitsemän vinkkiä raskausarpien ehkäisemiseen

maanantaina, 08. toukokuuta 2017

Seitsemän vinkkiä raskausarpien ehkäisemiseen

Raskausarpien välttäminen on odottaville äideille tärkeä aihe. Jopa yhdeksän kymmenstä saa näitä arpia raskauden aikana. Vaikka ne ovatkin luonnollisia äitiyden merkkejä, ne koetaan epämiellyttävinä ja epäesteettisinä. Muutaman vinkin avulla niitä voi vähentää tai ehkäistä.  

Sääntö nro 1: elintavat

-Tasapainoinen ruokavalio tekee iholle hyvää.

Syö monipuolisesti ja etenkin sellaisia ruoka-aineita, jotka ovat hyväksi iholle. Raskauden aikana tasapainoinen ruokavalio on tärkeää odottavalle äidille, vauvalle, mutta myös iholle. Syö siis sellaisia ruokia järkevissä määrin, jotka takaavat ihon lipiditasapainon. Nämä rasvahapot ovat ihon perustavanlaatuinen rakennusaine, joka pitää sitä kasassa. Etenkin tärkeät rasvahapot (omega-3- ja 6-rasvahapot), joita keho ei pysty itse tuottamaan, ovat oleellisia. Niitä täytyy siis saada ravinnon mukana.
Nämä rasvahapot säilyttävät ihon kiinteyden ja elastisuuden. Syö siis terveellisiä rasvoja (suositusten mukaan). 

Tärkeitä rasvahappoja saa esimerkiksi margariineista (Huom: käytä ehdottomasti margariineja, jotka eivät sisällä transrasvoja), jotka sisältävät runsaasti omega-3-rasvahappoja. Levitä margariinia esim. aamiaisella paahtoleivälle, ja käytä laadukkaita kasviöljyjä, kuten oliivi-, rapsi- tai rypälesiemenöljyä salaatteihin. Voit myös nauttia päivittäin pienen määrän pähkinöitä. Nämä elintarvikkeet ovat myös hyvä E-vitamiinin lähde, ja ne ovat ihoa suojaavia antioksidantteja. Muita runsaasti E-vitamiinia sisältäviä elintarvikkeita ovat: siemenet, avocado ja kypsä,rasvainen kala. Hedelmät ja kasvikset sisältävät myös runsaasti antioksidantteja.  

A-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini. Se edistää keratiinin säätelyä. Keratiini on aine, joka muodostaa ihon pintakerrokset sekä hiukset ja kynnet, ja se vähentää kuivaa ja karheaa ihoa. Sitä esiintyy keltaisissa ja oransseissa hedelmissä, mutta myös rasvassa, kuten voissa tai margariinissa. Huomautus: älä unohda, että voi ja margariini sisältävät yhtä paljon rasvaa. 

-Juo riittävästi!

Vettä tarvitaan puhdistamaan kehoa ja vahvistamaan soluja. Lisäksi riittävä nestemäärä pitää ihon kosteana. Jollet pysty juomaan päivittäin suositeltua 1,5 litraa, voit myös saada lisänestettä hedelmistä. Teekin on hyvä juoma. Kahvia tulee välttää raskauden aikana. 

-Liikunta

Liikunta edistää verenkiertoa ja voi parantaa ihon elastisuutta. Odottaville äideille sopivia lajeja on paljon, joogasta kävelyyn ja uintiin. Ota selvää, mikä on omasi. 

-Painonnousu -vähitellen on parasta

Äkillinen painonnousu (ja myös laihtuminen) rasittaa kudoksia ja ihoa valtavasti ja edistää raskausarpien syntymistä. Tätä ei tapahdu pelkästään raskauden aikana, vaan myös laihdutuskuurien tai kasvun aikana teini-iässä. 

Raskauden aikana olisi parasta yrittää pitää painonnousu tasaisena. Syö normaalisti näkemättä nälkää, mutta yritä välttää kahden edestä syömistä, sillä se ei ole tarpeellista. Tietenkin joskus lipsuu suunnitelmasta ja tulee syötyä epäterveellisiä ruokia, kun yhtäkkiä on pakko saada mansikkapirtelö, kokonainen grillikana, sipsipussi tai suklaata, mutta jos yrittää katsoa, että nämä ovat poikkeus eivätkä jokapäiväinen sääntö, niin kaikki menee hyvin. Ja jos huolehtii pääaterioilla terveellisestä ruoasta, pieni repsahdus silloin tällöin ei tee niin paljon hallaa. Tietysti mitä parempi itsekuri, sitä paremmat tulokset. Silloin tällöin voi toki hemmotella itseään, mutta parasta olisi yrittää pitää ruokavalio ja painonnousu kurissa ja ajatella vauvankin parasta. Varsinkin sokerit ovat pahasta. Silti kaikesta huolimatta joillakin paino vain nousee, eikä sille voi mitään, mutta siinäkin tapauksessa voi yrittää tehdä jotain arpien ehkäisemiseksi, nimittäin ihonhoidon avulla. 

Sääntö nro 2: oikea ihonhoito ehkäisee raskausarpia

-Kuori iho säännöllisesti!

Säännöllinen, hellävarainen kuorinta tekee iholle todella hyvää. Myös herkille alueille ja raskausarpien ehkäisyyn. Kuorinta poistaa kuolleita ihosoluja ja edistää ihon hengittämistä ja uusiutumiskykyä. Kuorinta myös vähentää jo olemassa olevien arpien näkyvyyttä.

-Kosteuta ja hiero ihoa

Oleellinen toimenpide raskausarpien ehkäisyssä on säännöllinen ihonhoito. Parasta olisi kosteuttaa ihoa aamuin illoin. Hieroessasi voidetta ihoon, keskity ihoalueisiin, jotka ovat alttiita raskausarville: vatsa, pakarat, lanteet ja reidet. Myös rintojen ihoa kannattaa hoitaa. Valitse ravitseva hierontaöljy, joka sisältää runsaasti tärkeitä rasvahappoja ja joka parantaa ihon elastisuutta. 

-Aurinkosuoja

Etenkin raskaana oleville oikea aurinkosuoja on tärkeää. Aurinko aiheuttaa ihoon helposti vaurioita. Ilman aurinkovoidetta niitä tulee vielä enemmän, jos oleskelet kauemmin auringossa. Käytä mieluiten tuotteita, jotka eivät sisällä kemiallisia UV-suodattimia.